Mere hjælp til selvbetjening - nu også på jysk

Furesøs borgere har i en årrække nydt godt af et samarbejde om hjælp til digital selvbetjening mellem Furesø, Egedal, Roskilde, Halsnæs, Fredensborg og Holbæk kommuner. De 6 sjællandske kommuner udvider nu horisonten og indgår fra den 1. januar 2018 i det virtuelle kontaktcenter: Den Digitale Hotline. Samarbejdet mellem de nu 36 kommuner fordelt på Sjælland, Midt- og Nordjylland, giver en gevinst, der ikke er så ringe endda: Hjælp til digital selvbetjening 60 timer om ugen.

Furesø, Egedal, Roskilde, Halsnæs, Fredensborg og Holbæk kommuner blev fra årsskiftet en del af det tværkommunale samarbejde 'Den Digitale Hotline'. Dermed træder Furesø ind i et stærkt samarbejde med 36 kommuner fra 4 ud af landets 5 regioner: Midtjylland, Nordjylland, Sjælland og Hovedstaden. For den enkelte furesøborger betyder det hjælp til digital selvbetjening også ud over almindelig åbningstid - i alt 60 timer om ugen mod tidligere 35 timer om ugen. Jyder og sjællændere løfter nu opgaven i fællesskab. 

For kommunerne er det en styrkelse af det kommunale samarbejde om at servicere borgere per telefon og dermed lig med større effektivitet og bedre udnyttelse af ressourcerne.

De seks sjællandske kommuner, der indgår i samarbejdet i 2018, har siden 2014 haft et lignende tilbud under Hotline Sjælland og byder derfor ind med stor faglig viden. Et team af dygtige og erfarne medarbejdere, der er vant til at straksafklare og hjælpe borgerne så langt som muligt, er klar til at servicere ikke bare de sjællandske borgere - men nu også borgere spredt ud over hele landet.

"Med det bredere samarbejde styrker vi arbejdet med at tilbyde hjælp til selvbetjening i flere af døgnets timer. Vi øger faktisk åbningstiden med 25 timer om ugen. Og det er så vigtigt, at vi fortsat er klar til at hjælpe også uden for almindelig åbningstid. Når vi forventer, at borgerne så vidt muligt skal betjene sig selv, må vi også være klar til at hjælpe, hvis de løber ind i problemer undervejs. De input vi får via hotlinen gør desuden, at vi hele tiden kan udvikle vores digitale kommunikation. Derfor glæder det mig, at vi kan styrke denne opgave i samarbejde med vores kollegaer i andre kommuner", siger Christine Brochdorf, kommunaldirektør i Furesø Kommune.

Også de nuværende kommuner ser frem til samarbejdet: "Siden 2012 har samarbejdet om Den Digitale Hotline inkluderet flere og flere kommuner. Den Digitale Hotline er i dag et professionelt virtuelt kontaktcenter med en åbningstid på 60 timer ugentligt. Højt kvalificerede medarbejdere har i løbet af 2017 vejledt mere end 150.000 borgere - og ved at vi nu bliver 6 yderligere kommuner i samarbejdet, ser vi frem til fortsat at kunne styrke det kommunale samarbejde " siger Stadsdirektør i Aarhus Kommune, Niels Højberg.

Ring til Den Digitale Hotline 70 20 00 00

Få hjælp til digitale selvbetjeningsløsninger:

  • mandag – torsdag kl. 8.00 – 20.00
  • fredag kl. 8.00 – 16.00
  • søndag kl. 16.00 – 20.00

Kontakt

Center for Borgerservice, Kultur og Drift

Borgerservice

Tlf.: 7235 4000
Skriv til os via Digital Post (borger)

Skriv til os via Digital Post (virksomhed)

Kultur og Idræt

Stiager 2
3500 Værløse
Tlf.: 7235 4730
Skriv til os via Digital Post (borger)

Skriv til os via Digital Post (virksomhed)

For pressen