Erhvervsforside

Digital post for virksomheder og foreninger

Fra 1. november 2013 skal alle virksomheder og foreninger med et CVR-nummer oprette en digital postkasse på virk.dk til at kommunikere med det offentlige. Postkassen er gratis og giver hurtig adgang til sikker post fra det offentlige.

Opret en digital postkasse, så du ikke går glip af vigtige meddelelser - om sygedagpenge, straffeattester, indkaldelse til bilsyn osv.

I postkassen kan du selv vælge, hvordan posten håndteres, og du kan selv oprette mapper. Du kan også angive en e-mailadresse eller et mobilnummer og få besked, når der er ny post i postkassen.

Postkassen er en del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi og vil spare skatteyderne for knapt 400 mio. kr. om året.

Værd at vide

  • Hvis du ikke er virksomhedens ejer, bør du tale med denne om, hvem der skal administrere Nem-ID Medarbejdersignatur og oprette den digitale postkasse.
  • Du skal have en Nem-ID Medarbejdersignatur for at oprette en digital postkasse. Det er ikke nok at have Nem-ID til virksomhedens netbank.
  • For at få en Nem-ID Medarbejdersignatur skal du logge ind på nets-danid.dk og bestille en. Du modtager kode og nøglekort med posten.
  • Du skal bruge en e-mailadresse for at blive bruger af virk.dk og oprette postkassen.
  • Når du har bestilt og aktiveret en Nem-ID Medarbejdersignatur, skal du oprette dig som bruger på Virk.dk og herefter logge på den digitale postkasse i højre side.
  • Du har oprettet en digital postkasse, når du har logget på første gang. Herefter er det dit ansvar at åbne postkassen regelmæssigt.
  • Du kan få en mail eller sms, når der er ny post i din indbakke. Så er du fri for at åbne postkassen hver dag.

Supportnumre

Nem-ID - tlf. 8030 7050


Virk.dk - tlf. 7220 0039

e-Boks/Digital Postkasse - tlf. 3817 1187.

Fritagelse for Digital Post

Virksomheder, foreninger og andre med et CVR-nummer vil kun kunne blive fritaget for Digital Post, hvis det ikke er muligt at få en internetforbindelse på mindst 512 kbit/s downstream på virksomhedens hjemstedsadresse på almindelige vilkår. Det forhold, at virksomheden fx ikke har en computer, berettiger ikke til fritagelse. Det forventes derfor ikke, at nogen virksomheder og foreninger i Furesø Kommune lever op til kriterierne for at blive fritaget.

Før din virksomhed ansøger om fritagelse bør virksomheden kontakte udbyderne af internetforbindelse i lokalområdet for at få oplyst, om det vil være muligt at få en internetforbindelse med den nævnte hastighed, og hvad etableringsprisen vil være. Såfremt kriterierne for fritagelse er mødt, kan din virksomhed ansøge om fritagelse. 

Anmodningen om fritagelse kan ske på to måder

  1. En tegningsberettiget for virksomheden afleverer anmodningen personligt i borgerservice i den kommune, hvor virksomheden er beliggende. Vælges denne anmodningsform, udfylder den tegningsberettigede side 1.
  2. Fuldmagtshaver afleverer anmodningen personligt i borgerservice i den kommune, hvor virksomheden er beliggende. Vælges denne anmodningsform, udfylder den tegningsberettigede og fuldmagtshaveren side 2.
Sidst opdateret 16. oktober 2014

Kontakt

Furesø Kommune

Tlf.: 7235 4000
Mandag-fredag kl. 10-14
Torsdag dog kl. 10-17

Akut - kontakt uden for åbningstid

Borgerservice åbningstider

Find Furesø Kommune på instagram  Følg Furesø Kommune på facebook  Følg Furesø Kommune på LinkedIn

Furesø Kommunes EAN-numre 
CVR-nr.: 29188327
Kommunenummer: 190