Topbillede til fanebladet borger

Børn skal favnes i fællesskab

Børn skal favnes
Foto: Colourbox
Børn med særlige behov skal ikke sendes væk til dyre eksterne specialtilbud, men modtage støtte i deres nærmiljø. Få mere at vide om, hvordan vi arbejder med inklusion i Furesø Kommune.

Alle børn og unge har brug for at indgå i et fællesskab med forældre, lærere, pædagoger og med andre børn og unge. At være en del af det sociale fællesskab i skole, fritids- og dagtilbud er centralt for, at man kan lære noget og udvikle sig.

Alligevel har vi over en årrække oplevet, at stadig flere børn og unge sendes i specialtilbud uden for de almindelige folkeskoler og institutioner. Og selvom hensigten er at hjælpe det enkelte barn, er det ikke uden omkostninger – hverken menneskeligt eller økonomisk.

Solide, lokale løsninger

Derfor vil vi vende udviklingen i Furesø. Vi ønsker at bruge flest mulige ressourcer på at etablere solide, lokale løsninger i stærke fællesskaber, som favner alle vores børn – både med og uden behov for særlig støtte.

I Furesø kalder vi indsatsen ”Inkluderende praksis” og frem til efteråret 2011 gennemfører 200 ledere og medarbejdere fra skoler, fritidstilbud, daginstitutioner og sundhedstjeneste en uddannelse i inklusion som arbejdsform.

Sådan arbejder vi med inklusion i Furesø

Tanken om at inkludere børn, der før blev udskilt til særlige tilbud og skoler, udfordrer mange. Derfor har Center for Dagtilbud og Skole i Furesø Kommune skrevet en folder, der mere præcist introducerer, hvad inklusion betyder i Furesø.

Du kan downloade folderen eller du kan 'bladre' i indholdet via menuen til venstre.

 

Vi har også lavet en film om Inklusion i Furesø Kommune. "Børn skal favnes - i fællesskab" er produceret i samarbejde med Medieskolen i Lyngby i filmen fortæller børn, medarbejdere og forældre i korte indslag om deres oplevelse af inklusion og betydningen af kammeratskabet og fællesskab.

 

Af tekniske årsager er det ikke muligt at vise filmen her på hjemmesiden, men hvis du er interesseret, kan du kontakte Bitten Mølgaard (bim@furesoe.dk) og få filmen tilsendt.

 

To børn med en ælling
» Hvad betyder inklusion?Overordnet handler inklusion om at anerkende, at vi alle er forskellige, og at alle kan deltage i skolens eller institutionens aktiviteter og sociale fællesskaber. Det gælder lige fra det stille barn, der altid holder sig for sig selv, til...
Legende børn i klatrestativ
» Hvad betyder inklusion for børnene?Selvom børn og unge er forskellige, har de ét til fælles, nemlig behovet for at være sammen med andre. Langt de fleste børn trives og udvikler sig bedst i fællesskaber i almindelige skoler og institutioner, bare de får den rigtige støtte...
lærer med pige
» Inklusion - hvordan?Siden foråret 2010 har flere hundrede ledere og medarbejdere fra Furesø Kommunes folkeskoler, institutioner og det specialpædagogiske område gennemført særligt tilrettelagte uddannelsesforløb med fokus på inkluderende praksis.
Drenge kigger gennem vindue
» Hvor mange inkluderer vi?I Furesø Kommune bliver 10-15 børn hvert år sendt direkte fra daginstitution til et specialtilbud. De begynder slet ikke i en almindelig folkeskole. Samtidig bliver i gennemsnit 2-3 elever fra hver af kommunens syv folkeskoler flyttet til...
Tre unge sidder på jorden og binder deres sko
» Er inklusion et spareforslag?For Furesø Kommune er kvaliteten i vores specialtilbud helt afgørende, men pengene spiller også en betydelig rolle for satsningen på den inkluderende praksis.
Børn på vej til skole på cykel
» Forældre og inklusionTanken om at inkludere børn, der før blev udskilt til særlige tilbud og skoler, udfordrer mange: Kan en almindelig folkeskole eller institution løfte opgaven? Og hvad betyder det for de andre børns udvikling og trivsel?
Sidst opdateret 26. april 2017